Enneta haigust nii:

Kas võtad vitamiine õigesti?

Tartu Kesklinna Südame­apteegi juhataja Ingrid Tamme sõnul on vitamiinide puhul üks levinumaid eksi­arvamusi, et parim valik on multivitamiinid. “Paraku pole enamik multivitamiinide kompo­nentidest organismile kergesti omastatavad. Näiteks ei imendu mitmed tähtsad rasvlahustuvad vitamiinid (A-, D- ja E-vitamiin) tabletist kuigi suurel määral ja neid peaks manustama eraldi kapslitena. Samuti takistavad mitmed vita­miinid-mineraalained üksteise imendumist. Soovitan pigem vältida preparaate, mille karbi tagaküljel on pikk loetelu eri ainetest.”

Organismi tugevdamiseks on soovitatav võtta C-vitamiini. “Täiskasvanu keskmine päevane C-vitamiini vajadus on 100 mg, mille peaks tegelikult igaüks kätte saama tervislikust toidust. C-vitamiin on tugev antioksüdant, mis ergutab ka immuunsüsteemi – seda tasub lisaks manustada stressirohkel perioodil ja samuti siis, kui külmetushaigus on ligi hiilinud,” ütleb Tamm.

“Kõige tähtsamal kohal on kindlasti D-vitamiin, mis Eesti pimedal ajal on esirinnas haiguste vastu võitlemisel,” tõdeb MyFitnessi personaaltreener Kaspar Lannes, lisades, et väärtuslikku vitamiini saab ka mitmetest toitudest, nagu rasvane kala (lõhe, tuunikala), maks, juust, munakollane ja piim. Kui soovid D-vitamiini lisandina võtta, soovitab Ingrid Tamm preparaate, mis on õlikapslites ja õlilahusena.

Tugevda vastupanuvõimet

Tamme sõnul on igapäevased tervislikud harjumused parim viis hoida immuunsüsteem tugevana. “On oluline, et toituksid regulaarselt ja eelistaksid võimalikult vähetöödeldud toite. Puhka regulaarselt ja ära alahinda värskes õhus liikumist.”

Arstikeskuse Qvalitas peaarst dr Toomas Põld lisab, et organismile teeb jätkuvalt head traditsiooniline küüslaugu, sibula ja mee tarbimine.

Tartu Kesklinna perearsti­keskuse perearst Maire Frorip ütleb, et samme immuun­süsteemi tugev­damiseks saab astuda aasta ringi. “Põhireeglid on mõõdukas ja mitmekesine toitumine, regulaarne liikumine, küllaldane veejoomine (1 klaasitäis iga 9 kilo kehakaalu kohta) ja piisav uni. Väldi suitsetamist, alkoholi ja stressi. Haigustest hoidumiseks pese käsi tihti sooja vee ja seebiga vähemalt 15–20 sekundi jooksul. Loodus­toodetest võiks toetavate vahenditena abiks olla punane päevakübar, ingver, taruvaik, mesilasema toitepiim, greibiseemneekstrakt.” Ingrid Tamm lisab, et organismi vastupanuvõime tõhustamiseks on kasulikud ka kiivi, paprika, tsitruselised ja till.

Edasi lugemiseks telli ajakiri Anne & Stiil